کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 19 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/10/15
753



برآورد اطلاعات جمعیتی ایران

اطلاعات جمعیتی ایران می‌تواند در هر زمینه‌ای برای سازمان‌ها و شرکت‌ها مفید باشد. بنابراین بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها به دنبال اطلاعات جمعیتی در هر استان، شهر و منطقه هستند. ممکن است گمان کنید با جستجو در اینترنت می‌توان به جمعیت هر منطقه دست یافت! در صورتی که چنین نیست و برخی از اطلاعات و آمار و ارقام موجود در اینترنت دقیق و صحیح نمی‌باشد. بنابراین تیم متخصص اس دیتا به برآورد اطلاعات جمعیتی ایران پرداخته و داشبورد جمعیت را در این خصوص طراحی کرده است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی برآورد اطلاعات جمعیتی ایران بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سرشماری چیست؟

مهم‌ترین راه در بدست آوردن اطلاعات جمعیتی ایران و هر کشور دیگر، سرشماری است. در واقع داده‌های جمعیتی و اطلاعات اصلی جمعیت یک کشور از طریق سرشماری‌ها به دست می‌آید که هر 5 یا 10 سال یک بار انجام می‌شود. سرشماری عبارت است از شمارش و محاسبه تعداد کل نفرات یا اشیای مورد نظر در یک مکان مشخص، مانند تعداد کل نفراتی که در یک کشور زندگی می‌کنند. در ایران نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۳۵ و آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ انجام شد. آگاهی از داده‌های جمعیتی، توزیع سن و جنسیت و میزان رشد سالیانه و تغییرات آن در پیشرفت برنامه‌های توسعه‌ای سهم بسزایی دارند. قابل ذکر است که برآورد اطلاعات جمعیتی ایران به داده‌ها و آمار ارقامی وابسته است که در آخرین سرشماری بدست آمده است.

 

جمعیت شناسی چیست؟

جمعیت شناسی مطالعه ویژگی‌های افراد یا سازمان‌ها در یک مکان جغرافیایی تعریف شده است. هرچه اطلاعات بیشتری جمع آوری شود، افراد و سازمان‌های بیشتری را می‌توان به گروه‌های مشترک کوچک‌تر با ویژگی‌های مشترک تقسیم کرد. جمعیت شناسی داده‌ها و اطلاعات مهمی را در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار می‌دهد که آن‌ها می‌توانند با تکیه بر آن تصمیمات سازمانی بگیرند. در واقع شرکت‌ها از داده‌های جمعیت شناختی در خصوص موارد زیر استفاده خواهند کرد:

 

اطلاعات و داده‌های جمعیتی:

داده‌های جمعیتی اطلاعاتی هستند که از برآورد اطلاعات جمعیتی ایران بدست می‌آیند. در واقع این داده‌های جمعیتی می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار دهد. در ذیل چند نمونه از داده ها و متغیرهای جمعیتی (که گاهی اوقات فیلد نامیده می شود) بیان شده است:

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که داده‌های جمعیتی چگونه بدست می‌آیند؟! به طور کلی، داده های جمعیتی از طیف نسبتاً محدودی از منابع، مانند سرشماری ها، نظرسنجی ها و سوابق دولتی به دست می آیند. در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش موتورهای جستجو، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و ارائه‌دهندگان فهرست‌های تخصصی، اطلاعات جمعیت‌شناختی جمع‌آوری‌شده در مورد افراد به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 

 بخش‌های اصلی جمعیت شناسی:

جمعیت شناسی مصرف کننده بخش‌های مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

در حالی که تمرکز فقط بر یک ویژگی جمعیتی ممکن است سودآور باشد، هدف قرار دادن هر پنج مورد ممکن است نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. هر چه گروه هدف شما تعریف بیشتری باشد، احتمال دارد که اطلاعاتی در خصوص رفتارها، علایق و نیازهای مشترک مصرف کننده را نشان دهند. در واقع برآورد اطلاعات جمعیتی ایران و دسته بندی آن‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری مدیران و انتخاب یک استراتژی مناسب بازاریابی، اثر بخش باشد.

 

داده‌های جمعیتی در چه صنایعی کابرد دارند؟

برآورد اطلاعات جمعیتی ایران و داده‌های وابسته به آن، می‌تواند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله سازمان‌ها و صنایعی که می‌توانند از داده‌های جمعیتی استفاده کنند، به شرح زیر هستند:

سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی:

دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی برای بسیاری از اهداف، از جمله توسعه سیاست‌ها و تحقیقات بازار اقتصادی، از اطلاعات جمعیتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های یک جمعیت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، شرکتی که خودروهای رده بالا را می فروشد ممکن است بخواهد به افراد در سن بازنشستگی و یا افرادی که توانایی خرید محصولات خود را دارند، دسترسی پیدا کند.

شرکت‌های بهداشتی و دارویی:

این اطلاعات به شرکت کمک می کند تا تصمیم بگیرد چه میزان سرمایه به تولید و تبلیغات اختصاص دهد. به عنوان مثال، جمعیت سالخورده یک کشور نیازهای خاصی دارد که شرکت ها می خواهند پیش بینی کنند. گروه‌های جمعیتی مسن‌تر برای محصولات بهداشتی و دارویی هزینه بیشتری می‌کنند و ارتباط با این مشتریان با همتایان جوان‌ترشان متفاوت است.

آموزش و پرورش:

داده‌های جمعیت‌شناختی فعلی دانش‌آموزان می‌تواند تصمیمات آگاهانه‌ای را در مورد مکان ساخت مدارس، کتابخانه‌ها و سایر منابع مدارس با بودجه دولتی امکان‌پذیر کند.

شرکت‌های خدماتی:

شرکت‌ها و سازمان‌های خدماتی برای آنکه بدانند خدمات خود را در چه محدوده و مکانی ارائه دهند، یا به چه کسانی ارائه دهند، به اطلاعات و داده‌های جمعیتی نیاز دارند.

 

نمونه های تقسیم بندی بازار جمعیتی:

در نظر گرفتن هر دسته جمعیتی مرتبط می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نحوه تخصیص بودجه بازاریابی کمک کند. تقسیم بندی بازار جمعیتی به شرح زیر است:

گروه سنی:

گروه سنی می‌تواند برای قرار دادن تبلیغات در پرمصرف ترین انواع رسانه برای مخاطبان هدف شما استفاده شود - به عنوان مثال، رزرو جایگاه های تلویزیونی یا سازماندهی کمپین های پست مستقیم برای افراد مسن تر، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی  می‌تواند برای جذب گروه سنی جوان‌تر مفید باشد.

جنسیت:

جنسیت را می‌توان برای تعیین اینکه آیا یک پلتفرم رسانه اجتماعی محصول شما را در معرض دید مردان قرار دهد یا زنان. به عنوان مثال، یک برند آرایشی ممکن است پلتفرمی را انتخاب کند که بیشتر خانم ها را جذب کند، در حالی که یک برند کراوات ممکن است پلتفرمی را انتخاب کند که اکثراً مردان آن را تشکیل می دهند.

موقعیت مکانی:

موقعیت مکانی می‌تواند راهنمایی برای قرار دادن تبلیغات در فصول مختلف سال باشد. به عنوان مثال- یک فروشگاه بزرگ در طول زمستان تبلیغات دیجیتالی خود را برای لوازم سرمایشی در جنوب کشور و به طور همزمان تبلیغاتی برای لوازم گرمایشی در مناطق شمال غربی و غرب کشور، مورد هدف قرار می‌دهد.

وضعیت تاهل:

وضعیت تاهل یک جمعیت شناسی بسیار مفید برای استراحتگاه تفریحی زوج ها خواهد بود.

سطح تحصیلات:

سطح تحصیلات می‌تواند برای ناشران کتابی که رمان‌های بزرگسالان جوان، کتاب‌های تصویری کودکان و مجموعه‌ کتب درسی را بازاریابی می‌کنند مفید باشد.

شغل و وضعیت شغلی:

شغل برای کمپین های غیر مصرف کننده مهم است. برای یک شرکت لوازم مدرسه، تماس مستقیم با معلمان، که اغلب مسئول ذخیره سازی کلاس های درس خود هستند، ممکن است سود واقعی داشته باشد. وضعیت شغلی ممکن است برای یک شرکت وام روز پرداخت که مشتریان بالقوه را در نقش‌های شغلی ناامن سنتی هدف قرار می‌دهد، مفید باشد.

سطح درآمد:

داده‌های سطح درآمد توسط شرکت‌های فروش کالاها و خدمات لوکس برای هدف قرار دادن مخاطبان آنلاین و آفلاین استفاده می‌شود.

 

داشبورد جمعیت:

برآورد اطلاعات دقیق ایران همه و همه در داشبورد جامعی به نام داشبورد جمعیت جمع آوری شده است. شما عزیزان می‌توانید برای دسترسی به این اطلاعات و استفاده از این داشبورد ویژه به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

 

سخن پایانی:

شرکت اس دیتا اولین شرکتی است که داده‌های جمعیتی را به تفکیک سن، جنسیت، موقعیت مکانی و توسعه محلی(شهری-روستایی) در داشبورد population ارائه می‌دهد. اگر شرکت یا سازمان تولیدی و خدماتی دارید، قطعا از این داشبورد ویژه استفاده کنید.




برچسب‌ها:

مرکز آمار ایران ایران خودرو جمعیت چت جی پی تی طلا ارزش طلا آب بر شهرهای ایران شهر جم ایران

مقالات مرتبط


سهم جمعیت مرد و زن در ایران توزیع سنی جمعیت در ایران تغییرات جمعیت در ایران تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی دیتا مارکتینگ و داشبوردهای بازاریابی دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ چه کشورهایی بیشترین ربات‌ها را دارند؟‌ انواع داشبوردهای تحقیقات بازار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – مسکن شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – انرژی شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – امنیت شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – محیط زیست شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – پسماند شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – کیفیت هوا شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – ایمنی قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – گردش گری چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ کدام برندهای ایرانی شناخته شده هستند؟ پر سودترین کالاهای صادراتی ایران شهرها، مساله های شهری، داده های شهری–بحران ها و سوانح شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – زیرساخت شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – شهر هوشمند نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش